Information Mad

De nye kostråd

18. september 2013

I går, d. 17 september, kom der 10 nye kostråd fra fødevarestyrelsen, nemlig disse:

  1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  2. Spis frugt og mange grønsager
  3. Vælg fuldkorn
  4. Spis mere fisk
  5. Vælg magre mejeriprodukter
  6. Vælg magret kød og kødpålæg
  7. Spis mindre mættet fedt
  8. Spis mad med mindre salt
  9. Spis mindre sukker
  10. Drik vand

Jeg er enige med de fleste ting, dog er der også noget jeg er mere uenige med, derfor vælger vi fortast at følge Umahros (også blogger for urtekram) 10 kostbud:

  1. Skån din krop for al tilsat sukker – både det synlige, usynlige og kunstige
  2. Spis fuldkornsprodukter og “fuldgryn” – de raffinerede kan kroppen ikke bruge
  3. Sky ikke fedt – de rigtige fedtstoffer gavner og slanker
  4. Spis protein af ordentlig kvalitet
  5. Spis bælgfrugter, nødder, frø og kerner hver eneste dag
  6. Spis dig smuk i økologiske grøntsager, frugter og bær hver dag – mindst 600 gr
  7. Drik 1½ liter vand, ren grøntsags- og frugtjuice, grøn te eller urtete hver dag – hvis du bare må have kaffe eller alkohol, så gå efter nydelse og kvalitet – lidt og godt
  8. Spis regelmæssigt – spring aldrig morgenmaden over, flere små måltider er vejen frem
  9. Spis afbalancerede måltider med sundt fedt, kvalitetsprotein, “hele” kulhydrater og grøntsager – og selvfølgelig så økologisk som muligt
  10. Selv med så god mad er det en god idé at tage et multivitamin/mineral, D-vitamin og omega-3 fedtsyrer alligevel – hvis du vil understøtte med flere kosttilskud, så rådfør dig med fagfolk først.b33e637d7e

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Highslide for Wordpress Plugin